söndag 22 september 2013

Härliga dofter och vackra godisar

Skenet bedrar

Först och främst vill jag tipsa om Air Wicks "Black edition". Jag är ju en sk Buzzador (för mer info se längre ner i höger kolumn) och har nu fått prova detta doftljus. Den finns i 2 dofter - "Mulled Wine & Cinnamon Apple" (glögg, kanel och äpple)  samt "Purple Blackberry Fig" (björnbär och fikon). Jag kan säga att Mulled Wine & Cinnamon Apple givetvis luktar jul :-) Riktigt mysigt, om man gillar doften av jul (och såvida man inte tror att det då ska lukta full tomtefar!!)

Båda ljusen doftar gott men jag tycker nog att det mest överraskande med dom är skenet. Vitt stearin och då borde det ju vara vitt sken... eller?! På glaset som är svart (och som agerar ljusstake) finns ett vitt mönster som ändrar färg efter att man har tänt ljuset, superhäftigt!


För den som gillar doftljus och spännande färger kan detta vara ett tips att köpa hem och mysa med under höstrusket (även om man som jag tycker att hösten är ruskigt mysig).

Från juldofter till påskkärringar...

Jag är ju tjock. Jo, det är jag och dom som protesterar brukar vara smala människor som säger: "Du är inte tjock - du är fin". Jag sa aldrig att jag var ful heller ;-)
Nåväl, trots detta faktum så har jag aldrig varit speciellt förtjust i vare sig godis, chips eller bakverk. Smågodis är däremot något som min (normalviktige) make älskar och vräker i sig från morgon till kväll.
Ibland när jag åker och handlar så brukar jag köpa smågodis till honom (ska man inte uppmuntra beroenden?! ;)). Givevis väljer jag godis som han gillar men därefter väljer jag godis som jag tycker är fina. Vackra färger, former osv. En hel del av dessa "vackra" godisar går bort enligt maken.
Ändå är det en synd att kasta godis i detta hem. Jag tror nästan att maken ser det som ett större brott än mord (vi får med andra ord hoppas att han inte börjar skriva deckare).

Vid påsk och halloween brukar jag samla sådant godis i stora skålar, redo att ta emot utklädda små gottegrisar (jag menar - barn äter väl allt som heter godis?). Konstigt nog kommer det vare sig påskkärringar eller monster hit! De är väl ovanligt, eller? Vi bor ju centralt och så.
Eller kan det kanske vara så att det går ett rykte om snålparet med äckelgodis!? Synd att det i så fall inte funkar på försäljare/religiösa dörrknackare, jag har i och för sig aldrig provat. Nästa gång ett par slipsklädda ynglingar står utanför dörren så åker godisskålen fram ;-)

12 kommentarer:

  1. Haha! Du är ju för roöig...
    Fram med godiset bara.
    Kramar i massor / Jane

    SvaraRadera
  2. Åh ja doft ljus är jag svag för till jul & vad är bäätre än kanel o äpple doft? ja godis blir det 1 gång i veck o då lite smågodis & kanske en bra ide att ta fram godiset nästa gång det ringer på dörren hihi :)ha en skön dag kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, allting som doftar gott förgyller tillvaron :-) Kram

      Radera
  3. Jag älskar doftljus...och godis ;)
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Ha,ha ja nu kanske ni har fått ett nytt namn i ert bostadsområde. Men man äter ju lit emed ögat sägs det ju. Så jag förstår dig. då du plockar de snygga godisarna i påsen. Hej svejs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din förståelse, maken är inte lika förstående... men han skulle aldrig klaga :-)

      Radera
  5. vilka spejsiga doftljus :) var köper man dem och är de dyra?
    hahaha - skrattade gott åt ditt vackra godis :)
    Sv: annar säger "de lärde" att det inte är någon konst att övervintra pelargoner, de ha nästan som inga krav alls över vintern, det du kanske gjorde fel är att du skulle ha klippt av sådana där spretiga, långa kvistar och på det viset fått en mer bastand pelargon, fast jag är ingen expert och jag har aldrig övervintrat pelargoner, mamma har gjort det
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. De ska gå att köpa på ICA, Coop, Willys och Axfood. Ca pris: 60 kr. Nej, de har ju övervintrat å jag klippte ner dom... ändå... hm! Kram

      Radera
  6. Här försvinner allt godis, på något magiskt sätt, på nätterna när bara mannen är vaken...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är som tomten... fast tvärtom. Smyger in på natten (kanske genom skorsten?!) å äter upp allt gott! Kan han ha sympatier med Grinchen mån tro? ;-)

      Radera