onsdag 27 februari 2013

Tantsnusk

Jag gillar att läsa. Hade en ambition i början av denna blogg, då jag skulle betygsätta det jag läser men har inte hunnit med, så jag lägger ner den biten.

Jag gillar all sorts litteratur, både kärleksdrama, deckare, skräck, sci-fi osv. Jag vet att man inte "ska" tycka om kärleksdraman om man på något vis vill verka kultiverad. Jag vill inte verka kultiverad. Miljöbeskrivningen i dessa böcker kan vara intressant. Som den jag läser nu om flygande brandmän i Missoula.

Här är verklighetens flygande brandmän i Missoula

Det jag däremot stör mig på är sexet i dessa böcker.
Det ska ju vara upphetsande och romantiskt, är det tänkt. Jag tycker det bara är... konstigt. Antingen för osmakligt eller för overkligt. Jag minns att jag, som väldigt ung, tyckte om dessa beskrivningar, och ja... jag upplevde dom som erotiska. Då var jag dock oskuld och oerfaren.

Läste nyligen, i denna bok, om en kvinna som blev kysst av en man och det kändes som om hennes huvud vart bortskjutet. Tog mig en stund å fatta om denna upplevelse var bra eller dålig. Den var tydligen bra?!

Vidare så beskrivs ett par av de hetaste stunderna med ord som "Självkontrollens alla kedjor brast, galenskapen bröt ut" samt "När han var inuti henne väckte varje långsam rörelse eko i hans hjärta, hammare mot städ". För mig är det som grekiska. Jag har aldrig upplevt sex som att självkontrollens kedjor har brustit. Skulle sambon dessutom vid ett hett tillfälle mumla något om hammare mot städ så skulle jag nog börja oroa mig.

Är det svårt att verkligen beskriva sex på ett bra sätt? Eller tycker människor om denna sorts beskrivning? Har jag kanske missat något? Eller kanske det bara är jag som börjar bli gammal? Men hallå... man brukar ju kalla denna sort av böcker för "tantsnusk". Å äldre än tant är jag då INTE! :)

Bilden kommer i från Answers

7 kommentarer:

  1. Fniss, ja det där med snusket i böcker...kram Diana

    SvaraRadera
  2. hahaha - jag tycker nog helst om böcker utan det där "tantsnusket" det är så överdrivet precis som du skriver
    Sv: öm och ont i höger knä, annars är det bra
    kramar

    SvaraRadera
  3. Kan rekomendera "50 nyanser av honom",den är mycket mer än tantsnusk! OBS!! Se till att ha tillgång till gubben!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant att höra en positiv åsikt. Jag bar bara hört negativa. Jag har hört att boken bara består av upprepningar, onyanserat språk (om detta stämmer känner jag att denna punkt är den som kan få mig att bli irriterad) och påminner om en sämre tonårsnovell osv.

      Läste även följande på Sanna Lundells sida på Aftonbladet: "Gud så jag skämdes och kräktes lite i munnen för varje sida när jag läste den här boken (...) Jag skämdes å mänsklighetens vägnar. Hur fan kan 40 miljoner gå man ur huset för att köpa den här dyngan."

      Hehehe, nu känner jag mig manad att få bilda en egen uppfattning!!!

      Radera
  4. Hahaha, jag håller med, sex verkar svårt att få till bra i böcker, det blir oftast lite kantigt och konstlat! Jag recenserar böcker ibland, men jag sätter inte betyg, jag bara skriver lite om hur jag tycker och tänker när jag läst boken. Skulle vara kul om du oxå gjorde det, lästips är alltid välkomna!

    SvaraRadera
  5. Jag förstår inte ett dugg vad du menar.
    Min J kan få mig att känna allt sådant där som står i böcker. (Blink) Haha...
    Jag kommer ihåg att jag läste sensuella noveller innan min sex debut. Och jag såg sååååå fram emot att få uppleva allt det där.
    När man sen kom ut i den sanna verkligheten så var det en stor besvikelse vad en man kunde få en att känna.
    Kula att läsa. Kramar i massor / Jane

    SvaraRadera
  6. det kan bero på åldern men också på hur man uppfattar sex
    Att sex inte alltid kan vara bra men man vill ändå Fortsätt och läs

    SvaraRadera